The Effects of Learning Management Using APGAR score Game on APGAR Score Knowledge and Satisfaction of Second-Year Nursing Students

Authors

  • Siriporn Hemadhulin Boromarajonani College of Nursing Nakhon Phanom, Nakhon Phanom University, Nakhon Phanom, Thailand
  • Darulrud Chuamuangsan Boromarajonani College of Nursing Nakhon Phanom, Nakhon Phanom University, Nakhon Phanom, Thailand
  • Chadarat Kaewviengdach Boromarajonani College of Nursing Nakhon Phanom, Nakhon Phanom University, Nakhon Phanom, Thailand
  • Supranee Sittikan Boromarajonani College of Nursing Nakhon Phanom, Nakhon Phanom University, Nakhon Phanom, Thailand
  • Chawala Buahom Boromarajonani College of Nursing Nakhon Phanom, Nakhon Phanom University, Nakhon Phanom, Thailand

Keywords:

game-based learning management, APGAR score, knowledge, satisfaction, nursing students

Abstract

This quasi-experimental research aimed to investigate the effects of learning management using APGAR score game on the knowledge and the satisfaction of the second-year nursing students. The samples were 60 second-year nursing students. The samples were divided into the experimental group and the control group by using a group matching method. There were 30 people in the experimental group who were taught by using APGAR score game. The control group consisted of 30 people who were taught by lecture. Data were collected using the pretest and the posttest on APGAR score and the satisfaction assessment form. Data were analyzed by mean, standard deviation and T-test. The results were as follows: (1) the mean score of the knowledge on APGAR score after studying of the experimental group was significantly higher than that of before studying at the 0.05 level. (2) The mean score of the knowledge on APGAR score after studying of the experimental group was significantly higher than that of the control group at the 0.05 level. (3) The overall satisfaction of the second-year nursing students on the learning management using APGAR score game was at the highest level (Mean=4.41, SD=0.68). The results of this research show that learning management using APGAR score game can be used as a guideline for teaching and learning management to increase the knowledge of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ฉวี เบาทรวง, นันทพร แสนศิริพันธ์. การพยาบาลทารกแรกเกิด. ใน: ปิยะนุช ชูโต, บรรณาธิการ. การพยาบาลและ การผดุงครรภ์: สตรีในระยะคลอดและหลังคลอด. เชียงใหม่: คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่; 2562. หน้า 259-308.

วิไล เลิศธรรมเทวี, สมสิริ รุ่งอมรรัตน์. การประเมินภาวะ สุขภาพทารกแรกเกิดที่มีความเสี่ยงสูง. ใน: วัลยา ธรรมพนิชวัฒน์, สมสิริ รุ่งอมรรัตน์, สุดาภรณ์ พยัคฆเรือง, บรรณาธิการ. การพยาบาลทารกแรกเกิดที่มีความเสี่ยงสูง. กรุงเทพมหานคร: โครงการตำราคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล; 2559. หน้า 1- 34.

วิทยา วาโย, อภิรดี เจริญนุกูล, ฉัตรสุดา กานกายันต์, จรรยา คนใหญ่. การเรียนการสอนแบบออนไลน์ภายใต้สถานการณ์ แพร่ระบาดของไวรัส COVID-19: แนวคิดและการประยุกต์ ใช้จัดการเรียนการสอน. วารสารศูนย์อนามัยที่ 9 2563; 14(34):285-98.

บุษบา ทาธง, ปริญดา ศรีธราพิพัฒน์, บุษกร แก้วเขียว. ผลของการจัดการเรียนการสอนโดยประยุกต์ใช้แอพพลิเคชั่น ไลน์ต่อผลลัพธ์การเรียนรู้และความพึงพอใจของนักศึกษา พยาบาลศาสตรบัณฑิตในรายวิชาการพยาบาลบุคคลที่มี ปัญหาสุขภาพ 1 วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี ชัยนาท. วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีอุตรดิตถ์ 2562; 11(1):155-68.

Rao BJ. Innovative teaching pedagogy in nursing education. IJONE 2019;11(4):176–80.

Seemiller C, Grace, M. Generation Z goes to college. San Francisco, CA: Jossey Bass; 2016.

ดนุลดา จามจุรี. การออกแบบการเรียนรู้สำหรับผู้เรียน Gen Z. กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ; 2563.

วิลาวัลย์ อินทร์ชำนาญ. การพัฒนาสื่อการเรียนรู้ประเภทเกม เพื่อให้ความรู้ในเรื่องกฎระเบียบและข้อปฏิบัติในศูนย์ฝึกและ อบรมเด็กและเยาวชน [รายงานผลการวิจัย]. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์; 2561. 61 หน้า.

ธิดารัตน์ เลิศวิทยากุล. การประเมินความก้าวหน้าการเรียน รู้โดยใช้เกมเป็นฐาน formative evaluation of learning by game based. วารสารวิทยาลัยบัณฑิตเอเชีย 2560;7(ฉบับพิเศษ):104-16.

นฤชล สถิรวัฒน์กุล. การใช้เกมในการสอนภาษาจีน สำหรับ นิสิตชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาการจัดการธุรกิจการบิน มหาวิทยาลัย รัตนบัณฑิต. วารสารบัณฑิตวิจัย 2563;11(1):80-9.

Gagne R. Learning hierarchies. New Jersey: Prentice Hall; 1971.

Kuder GF, Richardson MW. The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika 1937;2(3):151–60.

Lee LC, Hao KC. Designing and evaluating digital gamebased learning with the ARCS motivation model, humor, and animation. International Journal of Technology and Human Interaction 2015;11(2):80-95.

Hussein MH, Ow SH, Cheong LS, Thong MK, Ebrahim NA. Effects of digital game-based learning on elementary science learning: a systematic review. IEEE Access 2019;7:62465-78.

Franciosi SJ. The effect of computer game-based learning on FL vocabulary transferability. Educational Technology & Society 2017; 20(1):123-33.

ประสงค์ อุทัย. การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ ในทางการ เรียนและความชอบจากการสอน โดยใช้เกมกับการสอน ปกติ: ในวิชาพื้นฐานคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ. วารสารวิชาการ Veridian E-Journal บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร 2555;5(1):476-85.

McLaren BM, Adams DM, Mayer RE, Forlizzi J. A computer-based game that promotes mathematics learning more than a conventional approach. International Journal of Game-Based Learning 2017;7(1):36-56.

หรรษา เศรษฐบุปผา, สมบัติ สกุลพรรณ์, สุวิท อินทอง. การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนโดยการ บูรณาการสื่ออิเล็กทรอนิกส์ (integrated e-learning course) สำหรับนักศึกษาพยาบาลในระดับปริญญาตรี. วารสารศึกษา ศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร 2559;18(3):1-11.

สุจิตรา ชัยวุฒิ. การพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง การประเมินความก้าวหน้าในระยะคลอด. พยาบาลสาร 2554; 38(3):10-9.

Published

2023-08-30

How to Cite

เหมะธุลิน ศ., เชื้อเมืองแสน ด., แก้วเวียงเดช ช., สิทธิกานต์ ส., & บัวหอม ช. (2023). The Effects of Learning Management Using APGAR score Game on APGAR Score Knowledge and Satisfaction of Second-Year Nursing Students. Journal of Health Science of Thailand, 32(4), 723–731. Retrieved from https://thaidj.org/index.php/JHS/article/view/14393

Issue

Section

Original Article (นิพนธ์ต้นฉบับ)